" ယူနီကုတ်နှင့် ဖော်ဂျီ ဖောင့် နှစ်မျိုးစလုံးဖြင့် ဖတ်နိုင်အောင်( ၂၁-၀၂-၂၀၂၂ ) မှစ၍ဖတ်ရှုနိုင်ပါပြီ။ (  Microsoft Chrome ကို အသုံးပြုပါ ) "

Friday, September 8, 2017

ရခိုင္ပဋိပကၡ ေနာက္ကြယ္က သမိုင္း

ဧရာဝတီ
8 September 2017
ရခိုင္သမိုင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာ
Jacques P. Leider / ေဇယ်ာလွိုင္
ၾသဂုတ္လ ၂၅ ရက္ေန႔တြင္ ရိုဟင္ဂ်ာ ကယ္တင္ေရးတပ္မေတာ္ (ARSA) က ရခိုင္ျပည္နယ္မွ ရဲစခန္း ၃၀ ခန႔္ႏွင့္ တပ္မ ေတာ္ စခန္းတခုကို တိုက္ခိုက္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္၏ နယ္ေျမရွင္းလင္းေရး စစ္ ဆင္ေရးမ်ား ေပၚေပါက္လာေစ ခဲ့သည္။ အသစ္ျပန္ျဖစ္လာေသာ ပဋိပကၡေၾကာင့္ ေထာင္ႏွင့္ ခ်ီေသာ မြတ္ဆလင္မ်ား ႏွင့္ ရခိုင္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ မ်ား သူတို႔၏ ေနအိမ္မ်ားကို စြန႔္၍ ေဒသတြင္းမွ ယာယီစခန္း မ်ား သို႔ သို႔မဟုတ္ နယ္စပ္ကိုေက်ာ္ျဖတ္၍ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ နိုင္ငံ သို႔ ထြက္ေျပးခဲ့ၾကရသည္။

ပဋိပကၡ ျပန္လည္ေပၚေပါက္လာသည့္ အခ်ိန္တြင္ ဧရာဝတီက ရခိုင္သမိုင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာ Jacques P. Leider ႏွင့္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လက ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းခဲ့သည္ကို ျပန္လည္ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။ ေဒါက္တာ Jacques P. Leider သည္ ရခိုင္ျပည္နယ္ ႏွင့္ ပတ္သက္၍ သုေတသနျပဳလုပ္ျခင္း ႏွင့္ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ဂ်ာနယ္မ်ားတြင္ ေဆာင္းပါးမ်ား ေရးသား ျခင္း မ်ားကို ဆယ္စုႏွစ္ ၂ ခုေက်ာ္ ျပဳလုပ္ခဲ့သူ ျဖစ္ပါသည္။

ေမး။ ။ ရိုဟင္ဂ်ာ ဆိုတာ ဘယ္လို အဓိပၸါယ္ရပါသလဲ။

ေျဖ။ ။ ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့ အသုံးအႏႈံးက ၁၈ ရာစု ကုန္ခါနီးေလာက္မွာ စစ္တေကာင္းေဒသနဲ႔ ရခိုင္ေဒသကို သြားေရာက္ ခဲ့တဲ့ အဂၤလိပ္ လူမ်ိဳးတေယာက္ရဲ့ အစီရင္ခံစာမွာ စေတြ႕ခဲ့ရပါတယ္။ သူ႔နာမည္က Francis Buchanan-Hamilton ပါ။ သူက ဆရာဝန္တေယာက္ ျဖစ္ၿပီးေတာ့ သူ ထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ စာတမ္းေတြထဲက တခုမွာ ဒီအသုံးအႏႈံး ကိုေဖာ္ျပထားတာ ျဖစ္ ပါ တယ္။ အခု က်ေနာ္တို႔ စကားလုံးရဲ့ သိပၸံနည္းက် ဖြင့္ဆိုမႈနဲ႔ အရင္းအျမစ္ကို ေျပာတဲ့ အခ်ိန္မွာ အဲဒါက နိုင္ငံေရး အ ေၾကာင္း လုံးဝ မေျပာပါဘူး။ ၂၀ ရာစုႏွစ္မွာ ခင္ဗ်ား ကိုယ္ ခင္ဗ်ား မည္သူမည္ဝါ ျဖစ္ေၾကာင္း အေထာက္အထားေပး နိုင္ဖို႔ အတြက္ နိုင္ငံေရး အမွတ္ တံဆိပ္ တခု အေနနဲ႔ ဒီစကားလုံးကို ခင္ဗ်ားဖာသာ သုံးတာ ျဖစ္ပါသည္။ အခု ၁၉၅၀ ႏွစ္ ေတြက စလို႔ ဒီအသုံး အႏႈံး ကို ဘယ္လိုသုံးခဲ့သလဲ။ အဲဒါက ရွင္းပါတယ္။ ဒီစကားလုံးကို သုံးတဲ့သူေတြက အဲဒီမွာေနတဲ့ အသိုင္း အဝိုင္း တခုကို ဒီဟာ(မည္သူမည္ဝါျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပမႈ)ကို ေပးခ်င္လို႔ပါ။

ေမး။ ။ ရခိုင္ျပည္နယ္က မြတ္ဆလင္ အသိုင္းအဝိုင္းရဲ့ သမိုင္းက ဘယ္လို ရွိပါသလဲ။

ေျဖ။ ။ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ရဲ့ ေနရာတိုင္းမွာ၊ ထိုင္းနိုင္ငံ၊ အင္ဒိုနီးရွားနဲ႔ ေနရာတိုင္းမွာ မြတ္ဆလင္ အသိုင္း အဝိုင္းေတြ ခင္ဗ်ားေတြ႕ပါလိမ့္မယ္။ ၁၅ ရာစုႏွစ္မတိုင္မီက အစၥလမ္ဘာသာ မရွိခဲ့တဲ့ တျခားေန ရာေတြမွာ အစၥလမ္ဘာသာက တိုးပြား လာခဲ့ပါတယ္။ အင္ဒိုနီးရွား၊ မေလးရွား အစရွိသျဖင့္ေပါ့ေလ။ ျမန္မာ နိုင္ငံမွာ မြတ္ဆလင္ အသိုင္းအဝိုင္းတခု ရွိေနတာက အံ့ၾသစရာ မဟုတ္ပါဘူး။ ၁၅ ရာစုႏွစ္မွာ မြတ္ဆလင္ အသိုင္းအတခု ေပၚေပါက္လာတယ္။ မြတ္ဆလင္ အသိုင္းအဝိုင္းရဲ့ ဒုတိယ အစိတ္အပိုင္းကေတာ့ ကိုလိုနီ ေခတ္ နဲ႔ ဆိုင္ပါတယ္။ Bengal ဘဂၤလားနယ္ (ေနာက္ပိုင္းတြင္ အိႏၵိယ ဘဂၤလားျပည္နယ္ႏွင့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ျဖစ္လာေသာေဒသ) နဲ႔ အဲဒီေဒသကလူေတြ က ရခိုင္မွာ လာၿပီးေတာ့ အေျခခ်ၾကတယ္။

ေမး။ ။ ရခိုင္ျပည္နယ္က ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြနဲ႔ မြတ္ဆလင္ေတြရဲ့ ၾကားက လက္ေတြ႕ အေျခအေနက ဘယ္လိုရွိပါသလဲ။

ေျဖ။ ။ ရခိုင္ျပည္နယ္က သြားခြင့္ေပးတဲ့ေဒသေတြကိုပဲ သြားနိုင္ခဲ့တဲ့ နိုင္ငံျခားသားတေယာက္အတြက္ အဲဒါ က ေတာ္ ေတာ္ခက္တဲ့ ေမးခြန္းပါ။ ရခိုင္ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြက မြတ္ဆလင္ေတြကို လူမ်ိဳးေရးခြဲျခား တယ္ လို႔ က်ေနာ္ေျပာမွာ မဟုတ္ ပါဘူး။ အဲဒါက ခံစားခ်က္ကို ေဖာ္ထုတ္ျပသမႈရွိတဲ့ပုံမ်ိဳးပါပဲ။ ခံစားခ်က္ကို တုန႔္ျပန္မႈ က အလြန္ျပင္း ထန္ပါတယ္။ က်ေနာ္ အဲဒီလိုပဲ သံခင္းတမန္ခင္း ဆန္ဆန္ေျပာပါရေစ။ အရမ္းကို ျပင္းထန္ တဲ့ ခံစားခ်က္အရ တုန႔္ျပန္မႈတခုပါ။

ေမး။ ။ ဒီတုန႔္ျပန္မႈရဲ့ အရင္းအျမစ္က ဘာေတြပါလဲ။

ေျဖ။ ။ ေကာင္းပါၿပီ။ က်ေနာ္က သမိုင္းဆိုင္ရာ ရႈေထာင့္ကေန စဥ္းစားပါတယ္။ ျမန္မာနိုင္ငံ ရခိုင္ျပည္နယ္က မြတ္ဆလင္ေတြရဲ့ အေျခအေနကို ခင္ဗ်ားၾကည့္တဲ့အခါ ႀကီးမားတဲ့ ျခားနားခ်က္က ရခိုင္ျပည္နယ္က မြတ္ ဆလင္ေတြက အေျခခ်ခဲ့ၾကပါတယ္။ သူတို႔က လယ္သမားေတြပါ။ သူတို႔က ကိုလိုနီေခတ္မတိုင္ ခင္ ကာ လကထဲက လယ္သမားေတြ ျဖစ္ ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ရခိုင္ဘုရင္ေတြက ဘဂၤလား နယ္ က လူေတြကို ရခိုင္ျပည္နယ္ကို ေခၚလာၿပီး အေျခခ်ေပးခဲ့ပါတယ္။ ၁၇ ရာစုက အရင္းအျမစ္တခုအရ က်ေနာ္တို႔ သိရပါတယ္။ အဲဒီမွာ မြတ္ဆလင္ေတြခ်ည္းပဲ ရွိတဲ့ ေက်းရြာေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီမွာ သူတို႔ကို ရခိုင္ဘုရင္ေတြက အေျခခ်ေပးခဲ့တာပါ။ ကိုလိုနီေခတ္အတြင္းမွာ အဂၤလိပ္က အိႏၵိယက လာေရာက္ေန ထိုင္မႈကို ရပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အဲဒီမွာ နယ္စပ္ မရွိလို႔ပါ။ ဒါေၾကာင့္ လူေတြ ဘဂၤလားနယ္ ကေန ရခိုင္ကို သြားနိုင္လာနိုင္ၾကတာ ခင္ဗ်ားေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ရဲ့ လူဦးေရ တိုးပြားမႈက အရမ္း ႀကီးမားပါတယ္။ ၁၉၂၀ ႏွစ္ေတြတုန္းက ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ရခိုင္ေတြ ဒီအတြက္ အလြန္ကို စိတ္ကသိကေအာင့္ ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။

ေမး။ ။ ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္သူေတြက ပဋိပကၡရဲ့ေနာက္ကြယ္မွာ တတိယ အင္အားစုတခု ရွိေနတယ္လို႔ ေျပာၾကတာ ကို လက္ခံပါသလား။

ေျဖ။ ။ ပဋိပကၡကို ရွင္းျပဖို႔၊ ပုံေဖာ္ဖို႔နဲ႔ အေျဖေတြ အေၾကာင္းေျပာဖို႔ တတိယ အင္အားစုတခုကို ရွာစရာ အေၾကာင္း မရွိပါဘူး။ ရခိုင္ကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ လုံးဝ ရွင္းလင္း ေသခ်ာတာတခု ရွိပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ အဲဒီမွာ တျခားလူနည္းစု ေဒသေတြမွာ မရွိတဲ့ အလြန္ကို သီးျခားလကၡဏာေဆာင္တဲ့ အေျခအေနတခု ရွိပါ တယ္။ ကရင္၊ ကခ်င္ သို႔မဟုတ္ ခ်င္း ျပည္နယ္ေတြမွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ လူမ်ားစုဗမာေတြက ေဒသ ခံ လူနည္းစုေတြကို အတိုက္အခံလုပ္တယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔က ေျပာေလ့ရွိၾကပါတယ္။ အမွန္တကယ္ ေတာ့ အဲဒီ ေဒသေတြမွာ ေဒသခံေတြက လူမ်ားစုပါ။ ဒါေပမယ့္ ရခိုင္ကိစၥမွာေတာ့ ပတ္သက္ေနတာ ၃ ခုရွိပါတယ္။ ရခိုင္ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ ရွိမယ္။ ေနာက္တဘက္မွာ မြတ္ဆလင္ေတြ ရွိမယ္။ ၿပီးေတာ့ အစိုးရ ရွိေနပါတယ္။ ၃ ခုရွိေနၿပီဆိုရင္ ၂ ခုက က်န္တဲ့ ၁ ခုကို ဆန႔္က်င္တာမ်ိဳး ျဖစ္ဖို႔ အျမဲတမ္း လြယ္ကူပါတယ္။ အခုဆိုရင္ မြတ္ဆလင္ေတြက သူတို႔ကို ရခိုင္ ဗုဒၶဘာသာေတြနဲ႔ ဗမာဗုဒၶဘာသာေတြက ဆန႔္က်င္ေနတယ္လို႔ ေျပာလိမ့္ မယ္။ အဲလိုေျပာဖို႔က အျမဲတမ္းလြယ္ပါတယ္။

ေမး။ ။ ဒါဆိုရင္ ပဋိပကၡရဲ့ေနာက္ကြယ္မွာ တိမ္ျမဳပ္ေနတဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္က ဘာျဖစ္မလဲ။
ေျဖ။ ။ က်ေနာ္ထင္တယ္။ အဲဒါျဖစ္ေနတဲ့ ေျမေပၚမွာေပါ့ေလ။ လူအေရအတြက္က တိုးေနတယ္။ ရခိုင္မွာ ေနေနတဲ့ မြတ္ဆလင္ လူဦးေရက တိုးလာေနခဲ့တယ္။ ေမးခြန္းကေတာ့ သူတို႔ ဘယ္ေလာက္အထိ တိုးလာ ခဲ့သလဲေပါ့။ ထင္ရွားတာကေတာ့ သူတို႔ လူဦးေရတိုးတာက အရမ္းကို လၽွင္ျမန္တဲ့ ပုံရွိပါတယ္။ သူတို႔ လူဦး ေရတိုးလာတယ္ ဆိုတဲ့ ခံစားခ်က္တခု ရွိတယ္။ သူတို႔ေတြ အဲဒီမွာရွိတယ္။ မြတ္ဆလင္ေတြ အဲဒီမွာ ရွိေနတာကို ဘယ္သူကမွလည္း မေျဖရွင္းဘူး ဆိုတဲ့ မခံမရပ္နိုင္တဲ့ ခံစားခ်က္မ်ိဳးက အဲဒီမွာ ရွိေနတာ ကာလေတြၾကာခဲ့ပါၿပီ။ ျပင္းထန္တဲ့ ပဋိပကၡတခု ဆိုတာက ထပ္ၿပီး သည္းမခံနိုင္ေတာ့တဲ့ အေျခအေနတခု ရွိေနတယ္လို႔ ေျပာတာမ်ိဳးပါပဲ။

ေမး။ ဒါက လူမ်ိဳးေရး ကိစၥမဟုတ္ဘူးလို႔ ေျပာခ်င္ပါသလား။
ေျဖ။ ။ မဟုတ္ပါဘူး။ ရိုဟင္ဂ်ာေတြဘက္က လူမ်ိဳးေရးခြဲျခားတဲ့ ဗုဒၶဘာသာေတြလို႔ သုံးရင္ တျခား ဘက္ကလည္း အဲဒါကို သုံးလိမ့္မယ္။ ပဋိပကၡေတြ ျဖစ္ခဲ့တယ္။ တျခားစကားလုံးေတြ အမ်ားႀကီးရွိ ပါတယ္။ ဒီစကားလုံးေတြ သုံးတာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ က်ေနာ္တို႔ သတိထားသင့္ပါတယ္။ အခုဆိုရင္ တခ်ိဳ႕ေတြ က မြတ္ ဆလင္ေတြ နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ “လူမ်ိဳးတုန္း သတ္ျဖတ္မႈ” လို႔ သုံးလာတဲ့အခ်ိန္မွာ အဲဒါကလည္း လက္ေတြ႕ အေျခအေနနဲ႔ မကိုက္ညီပါဘူး။ ပိုလြန္းေနပါတယ္။ ဒီကိစၥမွာ အမ်ားသုံး စကားလုံး တခု အေနနဲ႔ အသုံးျပဳနိုင္ တဲ့ “အမုန္း” ဆိုရင္အဆင္ေျပမယ္လို႔ က်ေနာ္ထင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ “လူမ်ိဳးေရး ခြဲျခားမႈ” ဆိုတာက သေဘာတရားေရးတခု၊ ဝါဒတခုလိုမ်ိဳးလို႔ ယူဆလို႔ ရပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြၾကားမွာ ဒီလို သေဘာ တရားမ်ိဳး က်ေနာ္မေတြ႕မိပါဘူး။ မႀကိဳက္တဲ့ သေဘာမ်ိဳးပါပဲ။ လူစိမ္းေၾကာက္ျခင္းလို႔ သုံးလို႔ရပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ျမင္ေနရတဲ့ အတိုင္း ပိုၿပီး မွန္ကန္စြာ၊ တည့္မတ္စြာ ေဖာ္ျပဖို႔ အတြက္ သုံးနိုင္တဲ့ စကားလုံးေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။

ေမး။ ။ နိုင္ငံတကာ မီဒီယာေတြက “ရိုဟင္ဂ်ာမ်ား အေပၚ လူမ်ိဳးတုန္း သတ္ျဖတ္မႈ” ဆိုတဲ့ အသုံးမ်ိဳး သုံး မယ္ ဆိုရင္ အမွား ျဖစ္မလား။

ေျဖ။ ။ အရမ္းမွားတာေပါ့။ ဂ်ာနယ္လစ္ေတြ အေနနဲ႔ သူတို႔ရဲ့ သတင္းရင္းျမစ္ေတြ စုံလင္မႈရွိေရး အတြက္ ပိုၿပီး အေလး ေပးသင့္ပါတယ္။ အဲဒီလို လုပ္ဖို႔ မလြယ္ကူနိုင္ဘူးဆိုတာကိုေတာ့ က်ေနာ္ သေဘာတူပါတယ္။ ျမန္မာနိုင္ငံ တံခါးဖြင့္လာတဲ့ အခုအခ်ိန္မွာ ျမန္မာနိုင္ငံက မီဒီယာေတြရဲ့တာဝန္က အရမ္းကို ႀကီးမားတယ္လို႔ က်ေနာ္ထင္ပါတယ္။ ျမန္မာစာေရးဆရာ ေတြ၊ ျမန္မာတိုင္းရင္းသားေတြမွာ တာဝန္ရွိပါတယ္။ တကယ္လို႔ သူတို႔က တဖက္ဖက္ကို လိုက္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ အေထာက္ အကူ ျဖစ္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေဝဖန္ သုံးသပ္မႈရွိဖို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကို သုံးသပ္ဖို လိုပါတယ္။

ေမး။ ။ ပဋိပကၡကို ေျဖရွင္းဖို႔ ဘယ္နည္းလမ္းက အေကာင္းဆုံး ျဖစ္ပါသလဲ။

ေျဖ။ ။ လူေတြ ထိုင္ၿပီး သူတို႔ဘာေတြလိုခ်င္သလဲ၊ ဘယ္မွာ ျပႆနာရွိေနသလဲ ဆိုတာ စကားေျပာ သင့္တယ္လို႔ က်ေနာ္ေျပာရမယ္ ထင္ပါတယ္။ သူတို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ ဘဝကို ရခ်င္ပါတယ္။ သူတို႔ ေပ်ာ္ရႊင္တဲ့ ဘဝတခုကို ရခ်င္ပါတယ္။ သူတို႔ ကေလးေတြရဲ့ အနာဂါတ္ကို ျမင္ခ်င္ပါတယ္။ ခင္ဗ်ားမွာ မရွိတဲ့ဟာေတြ ရွိေနတဲ့ သူေတြကို ခင္ဗ်ား ျမင္ပါတယ္။ တျခားအသိုင္းအဝိုင္းတခုမွာ သူတို႔ စိတ္ထဲမွာ အေကာင္းဆုံးက တျခားလူေတြက ေပ်ာက္ကြယ္သြားမွာ မဟုတ္ဘူး ဆိုတာ သူတို႔ သိၾကတယ္။ ႀကိဳက္သည္ ျဖစ္ေစ မႀကိဳက္ သည္ ျဖစ္ေစ သူတို႔က ေပ်ာက္သြားမွာ မဟုတ္ဘူး။ သူတို႔ အေနနဲ႔ အတူ တကြေနနိုင္ဖို႔ နည္းလမ္း တခုမ ဟုတ္ တခုကို ရွာေဖြဖို႔ လိုတယ္။ အဲဒီမွာ ေနေနတဲ့သူေတြ ဘယ္လို ဘာသာေရး ျဖစ္ေစ ေဝမၽွလို႔ရတဲ့ ကိစၥ ေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ သူတို႔ရဲ့ ကိုယ္ပိုင္ အက်ိဳးစီးပြားနဲ႔ ရခိုင္ျပည္နယ္ရဲ့ အနာဂါတ္အတြက္၊ အဲ ဒီမွာ ေနတဲ့သူေတြ အတြက္ သူတို႔ ရင္ဆိုင္ၾကမယ္။ တကယ္လို႔ သူတို႔ အေနနဲ႔ တိုက္ခိုက္ေနမယ့္ အစား အတူ တကြ အလုပ္လုပ္နိုင္မယ္ ဆိုရင္ ပိုၿပီး အလုပ္ျဖစ္နိုင္တယ္။

ေမး။ ။ ရိုဟင္ဂ်ာ ေတြ ျမန္မာနိုင္ငံက တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစု တခုလား။

ေျဖ။ ။ က်ေနာ့္ အေျဖကေတာ့ ရိုဟင္ဂ်ာ ဆိုတာ လူမ်ိဳးစု သေဘာတရားတခု မဟုတ္ပါဘူး။ ေကာင္းပါၿပီ ။ သူတို႔ အေနနဲ႔ ေျပာနိုင္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔က ျမန္မာနိုင္ငံထဲက တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစု တခုပါလို႔ ေျပာနိုင္ ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒါက အေကာင္းဆုံးလမ္း မဟုတ္ဘူးလို႔ က်ေနာ္ထင္တယ္။ က်ေနာ္တို႔က မြတ္ဆ လင္ေတြပါ။ ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ မ်ိဳး ဆက္နဲ႔ ခ်ီၿပီး ေနထိုင္လာခဲ့ပါတယ္လို႔ ေျပာရင္ ဘယ္သူမွာ မညင္းနိုင္ပါ ဘူး။ က်ေနာ့္ အတြက္ကေတာ့ ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတာ အသုံးအႏႈံးတခုပါ။ ျမန္မာနိုင္ငံမွာ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီး ေနာက္မွာ နိုင္ငံေရး အမွတ္တံဆိပ္ တခုထက္ပိုၿပီးေတာ့ ေျပာခဲ့ ၾကတဲ့ စကားလုံးေဟာင္းတခုပါ။ အခုအခ်ိန္ မွာ လူအားလုံးက တခုတည္း၊ အမွတ္တံဆိပ္ တခုတည္း ျဖစ္ဖို႔ အဆင္သင့္ ျဖစ္ေနတာကို က်ေနာ္မေတြ႕ ဘူး။ က်ေနာ္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္မွာ တုန္းက အရင္က ရခိုင္မွာေနခဲ့တဲ့ မြတ္ဆလင္ေတြကို လူ ေတြက က်ေနာ့္ကို ျပတယ္။ သူတို႔က အခု ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ကို ေျပာင္းခဲ့ၾကတယ္။ သူတို႔ကို “ခင္ဗ်ားတို႔က ရခိုင္ျပည္နယ္က လာ တဲ့ ရိုဟင္ဂ်ာေတြလား” လို႔ ေမးတဲ့ အခါ သူတို႔က “ မဟုတ္ဘူး။ က်ေနာ္တို႔က ရခိုင္မွာေနတဲ့ မြတ္ဆလင္
ေတြ၊ က်ေနာ့္တို႔ကိုယ္က်ေနာ္တို႔ ရိုဟင္ဂ်ာလို႔ နာမည္မတပ္ဘူး” လို႔ ေျပာၾကတယ္။

( History Behind Rakhine State Conflict ကို ဘာသာျပန္ဆိုသည္)

No comments:

Post a Comment

/* PAGINATION CODE STARTS- RONNIE */ /* PAGINATION CODE ENDS- RONNIE */