" ယူနီကုတ်နှင့် ဖော်ဂျီ ဖောင့် နှစ်မျိုး စလုံး ဖတ်နိုင်အောင်( ၂၁-၀၂-၂၀၂၂ ) မှစ၍ဖတ်ရှုနိုင်ပါပြီ။ (  Microsoft Chrome ကို အသုံးပြုပါ ) "

Sunday, April 25, 2021

စစ္ေတြဂ်မားဗလီကိစၥ ရခိုင္လူထုအလႊာကို ခြဲျခမ္းၾကည့္ ၿခင္း (Opinion)

MOE MYINT
24 April 2021

ရခိုင္ပညာတတ္ေတြနဲ႔ သာမန္လူထုၾကား၊ အထူးသျဖင့္ မဘသနဲ႔ခင္ညြန႔္၊ ေနဝင္းမွိုင္းမိေနတဲ့အုပ္စုၾကား ကြာ ဟခ်က္ အရမ္းႀကီးတာကို ဒီရက္ပိုင္းမွာ သတိထားမိလာပါတယ္။ ဒီကိစၥကိုေျပာတာနဲ႔ ဆြမ္းႀကီးဝိုင္းေလာင္းၾက မယ္၊ ေတြ႕ရာသခ်ိဳင္း ဓါးမဆိုင္းဆိုသလို ေျပာဆိုၾကမွာ က်ေနာ္တြက္ဆမိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အရဲစြန႔္ၿပီးေတာ့ ေရးလိုက္ပါၿပီ။

-အထူးသျဖင့္ စစ္ေတြၿမိဳ့လယ္ေခါင္က ႏွစ္ေပါင္းရာေက်ာ္ရွိတဲ့ ကိုလိုနီေခတ္ဦးပိုင္းက ဂ်မားဗလီအေၾကာင္း ေၿပာၾကရာမွာ စတင္လာတဲ့ ကိစၥပါ။ တိုးတက္တဲ့အျမင္ရွိတဲ့ ရခိုင္အလႊာေတြက ဂ်မားဗလီကို ယဥ္ေက်းမွု အေ မြအႏွစ္အျဖစ္ ထိန္းသိမ္းထားသင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳတာကို ဗလီမို့လို ဘာလို့လုပ္ရမလဲဆိုတဲ့အျမင္နဲ႔ ျပန္ၿပီး ရိုင္းျပၾကတာပါ။ 

 

-ဂ်မားဗလီက ဗိသုကာလက္ရာလည္းထူးျခားတယ္၊ နိုင္ငံတကာကလည္း စိတ္ဝင္စားတယ္။ အကဲဆတ္တဲ့ ဘာသာေရးကိစၥလည္းျဖစ္တာမို့ ဒီကိစၥကို အေလးထားၾကဖို့ ေျပာလာၾကတာပါ။ နိုင္ငံတကာက ဘာလို့စိတ္ ဝင္ စားလဲ။ ဆိုေတာ့ အားလုံးသိၾကတဲ့ ၂၀၁၂ ရခိုင္နဲ႔မြတ္စလင္ၾကား လူမ်ိဳးေရးဘာသာေရးဆန္တဲ့ ျပသနာ ကေန စပါတယ္။ 

-အဲဒီကာလတုန္းက မြတ္စလင္အေဆာက္အအုံေတြ ဒါဇင္နဲ႔ခ်ီၿဖိဳဖ်က္ခံရပါတယ္။ လူေပါင္း ၁ သိန္းနဲ႔ ၄ ေသာင္း အိုးမဲ့အိမ္မဲ့ျဖစ္ၿပီး ဒုကၡသည္စခန္းကိုေရာက္သြားၾကရပါတယ္။ ရခိုင္ေတြလည္း ဆုံးရွုံးမွုရွိပါတယ္။ ဒါ ေပမယ့္ ရိုဟင္ဂ်ာေတြကေတာ့ လူမွုအသိုင္းအဝိုင္းတစ္ခုလုံး ကိုယ္ေနရာအိမ္ကေန စခန္းထဲ အသြင္းခံလိုက္ ရတာပါ။ 

-အခုဆိုရင္ ၉ ႏွစ္ထဲဝင္လာပါၿပီ။ လိုရင္း ဗလီကိစၥကို ဆက္သြားရေအာင္ပါ။ ဗလီကိစၥကို အခုမွ အကဲဆတ္ၾက တာေတာ့မဟုတ္ပါဘူး။ ၂၀၁၇ တုန္းက ဗိုလ္မွူးႀကီး ထိန္လင္းလက္ထက္မွာေတာင္ တရားမဝင္ အေဆာက္အ အုံမ်ားဆိုၿပီးေတာ့ ထပ္ၿဖိဳဖို့လုပ္ခဲ့ပါေသးတယ္။ 

-ဗလီကိစၥအကဲဆတ္တာ ဘယ္ေလာက္ထိဆိုးသလဲဆိုရင္ က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္ အသတ္မခံရ႐ုံတမယ္ ၂၀၁၇ တုန္းက ၾကဳံခဲ့ပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ရခိုင္ျပည္နယ္ ရေသ့ေတာင္နယ္က ေစတီျပင္ေက်းရြာမွာပါ။ တကယ္ ေတာ့ မြတ္စလင္ေက်းရြာသားေတြရာနဲ႔ခ်ီ အသတ္ခံရတဲ့ကိစၥကို စုံစမ္းဖို့ သြားခဲ့တာပါ။ လူႏွစ္ေယာက္ကို ဖမ္းဖို့ တရြာလုံး လူႀကီး၊ ကေလးမက်န္၊ ေထာင္နဲ႔ခ်ီတဲ့လူေတြက ရြာလမ္းကို ပိတ္ဆို့ထားလိုက္ၾကတာပါ။ 

-သစၥာေဖာက္၊ ေလာက္ေကာင္၊ သတ္ပစ္၊ ဓာတ္ပုံတစ္ပုံ သိန္း ၅ ေထာင္ရ စတဲ့ ေဆာ္ၾသသံေတြနဲ႔အတူအမုန္း တရားေလာင္ၿမိဳက္ေနတဲ့ ရခိုင္လူထုရဲ့မ်က္လုံးေတြကို က်ေနာ္နားလည္ခဲ့ရပါတယ္။  ဒီေန႔ထက္ထိ  ေဆာင္းပါး ေရး တဲ့အတြက္ စာမူခကလြဲလို့ က်ေနာ္ ဘယ္အဖြဲ႕စည္းဆိကမွ ဓာတ္ပုံေရာင္းလို့ေငြတျပားမွ မရဖူးပါ။ ဒါက သူတို့ရဲ့ အမွားေတာ့မဟုတ္ပါ။ တသက္လုံး ရိုက္သြင္းခံလာရတဲ့ ကိစၥေတြနဲ႔လည္းဆိုင္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ကန္ထရိုက္သူေဌးႀကီးတစ္ဦးရဲ့ သားတပည့္ေတြဟာ ဒီကိစၥေတြနဲ႔မလြတ္ကင္းပါ။ 

-ဘာလို့ က်ေနာ္တို့ကို သတ္ျဖတ္ခ်င္ေလာက္ေအာင္ မုန္းတာလဲ။ ေစတီျပင္ဗလီဟာ ရခိုင္မွာေရွးအက် ဆုံးထဲ က ဗလီတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္ေရာက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ဗလီက ေျမျပင္အုတ္ရိုးေတာင္ မက်န္ေတာ့ပါ။ အဲဒီျဖစ္ ရပ္ကို က်ေနာ္ဖုန္းနဲ႔ ပုံေတြရိုက္ယူလိုက္ပါတယ္။  ဗလီေဘးနားမွာေတာ့ ရခိုင္ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းရွိပါတယ္။ေျပာ ရမွာေတာင္ က်ေနာ္ရွက္ပါတယ္ဗ်ာ။ 

-အဲဒီဗလီကို ကန္ထရိုက္တာရဲ့ ဘူဒိုဇာနဲ႔ၿဖိဳခ်လိုက္တာပါ။ ရြာသားေတြက အႂကြင္းအက်န္အုတ္ခဲေတြယူၿပီး (ဘာမွတန္ဖိုးမရွိတဲ့) မီးဖိုလုပ္ၾကပါတယ္။ ဒီျဖစ္ရပ္ေတြကို ဓာတ္ပုံရိုက္ယူၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ANP ပါတီကလူငယ္ တစ္ဦးက ( ျငင္းဖို့မႀကိဳးစားပါနဲ႔ က်ေနာ့္မွာ သက္ေသေတြရွိတယ္။ ပုံနဲ႔တကြ ထုတ္ျပလို့ရတယ္) ႐ုတ္ခ်ည္း ေရာက္ လာပါတယ္။ ၿပီးတာနဲ႔တရြာလုံးကို ေဆာ္ၾသေတာ့တာပါပဲ။ 

-မရိုက္ၾကဖို့၊ ေအးေဆးေျဖရွင္းၾကဖို့၊ အျပစ္က်ဴးလြန္တယ္လို့မွတ္ရင္လည္း ေစတီျပင္ရဲစခန္းကိုလြဲေပးၾကဖို့ က်ေနာ္ေမတၱာရပ္ခံရပါတယ္။ ကံေကာင္းတာက ေဒါသထြက္ေနတဲ့လူအုပ္ႀကီးက က်ေနာ္ဟာ သူတို့အရမ္း မုန္းတဲ့ အဲဒီတုန္းက (ဧရာဝတီသတင္းေထာက္) မိုးျမင့္ဆိုတာကို မသိၾကတာပါ။ 

-မသိဘူးဆို က်ေနာ္လည္း မလိမ့္တပတ္ေျဖတာေၾကာင့္ပါ။ သိရင္ က်ေနာ္ အသတ္ခံရနိုင္ပါတယ္။  ဒီလိုနဲ႔ ရြာ ကို တပ္မ ၂၂ က ဗိုလ္ႀကီးတစ္ဦးနဲ႔အတူ MA-1 ရိုင္ဖယ္ကိုင္ထားတဲ့ စစ္သားႏွစ္ေယာက္ေရာက္ခ် လာတယ္။ နိုင္ငံေတာ္သစၥာေဖာက္ဖို့လုပ္တာပဲ ဆိုၿပီးေတာ့ ဗိုလ္ႀကီးက ေျပာခ်လိုက္တယ္။ ေသခ်ာရွင္းျပယူ ရပါ တယ္။

-ကံေကာင္းစြာနဲ႔ စခန္းကို အပို့ခံရပါတယ္။ စခန္းကိုပို့ပါ က်ေနာ့္ကိုဖမ္းပါလို့ အႀကိမ္ႀကိမ္ေတာင္းဆိုၿပီးမွ ျဖစ္ လာ တဲ့ရလဒ္ပါ။ က်ေနာ္အရမ္းေပ်ာ္သြားတယ္။ စခန္းထဲ အခ်ဳပ္ထဲမွာ ေနရမွာမလို့ပါ။ ဘာပဲေျပာေျပာ လမ္းေပၚ မွာဆို က်ေနာ္ ခ်က္ခ်င္းေသသြားနိုင္တယ္ေလ။ 

-ဗလီကိစၥ အကဲဆတ္တဲ့ျပသနာ ဘယ္ေလာက္ႀကီးတယ္ဆိုတာကို က်ေနာ္ကိုယ္ေတြ႕ျဖစ္ရပ္ကို ရွင္းျပျခင္း သာျဖစ္ပါတယ္။ အေသးစိပ္ မဟုတ္ေသးပါ။ အခု ဂ်မားဗလီကိစၥကို ထိန္းသိမ္းဖို့ေျပာေတာ့ ပညာတတ္အလႊာ က အင္ဒိုနီးရွား၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က ဘန္ဒါဘန္ေဒသေတြကို နမူနာထားၿပီး ေသခ်ာရွင္းျပၾကပါတယ္။ 

-ပညာတတ္ဆိုရာမွာ ျပည္တြင္း ရိုးရိုးဘြဲ႕ရမဟုတ္ပါ။ နိုင္ငံတာက ဘြဲ႕ရထားတဲ့ မာစတာေက်ာင္းၿပီးတဲ့၊ တခ်ိဳ့ ဆို PhD ရထားတဲ့သူေတြပါ ပါတယ္။ တခ်ိဳ့ဆို သမိုင္းကိုေသခ်ာေလ့လာေနတဲ့ ပညာရွင္ေတြပါ။ 

-တခ်ိဳ့ရိုင္းျပတဲ့ စာေရးဆရာအမည္ခံသူေတြကေတာ့ ရခိုင္ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတခ်ိဳ့ မျပဳျပင္နိုင္တာ၊ မီးရွို့ခံရတာ ကို ဘာလို့မေရးလဲလို့ ေစာဒကတတ္ၾကပါတယ္။ ေျမာက္ဦးမွာ အစိုးရက ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ထိန္းသိမ္းဖို့  က်ပ္သန္းရာနဲ႔ခ်ီၿပီးေတာ့ ခ်ေပးလိုက္တဲ့ ပိုက္ဆံေတြကို ဘယ္သူစားသြားသလဲ။ ဘုရားဘယ္ပုံျဖစ္ေနလဲဆို တာ ကို ေဆာင္းပါးေတြရွာဖတ္ပါလို့ေျပာခ်င္ပါတယ္။ 

-ပညာတတ္အလႊာရဲ့ေထာက္ျပမွုကို  တြန္းကန္မွုျဖစ္ရတဲ့ အေၾကာင္းအရင္းကို စဥ္းစားၾကည့္တဲ့အခါ မွိုင္းတိုက္ ခံရတဲ့ကိစၥအျပင္၊ ေနာက္ထပ္ျဖစ္နိုင္ေျခတစ္ခုလည္း သတိထားမိပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ပညာတတ္အုပ္စုနဲ႔ သာမန္လူတန္းအုပ္စုၾကား လူထုအသိပညာ မၽွေဝနိုင္မွု အားနည္းတာနဲ႔လည္းဆိုင္မယ္လို့ျမင္ပါတယ္။ ဆိုလို တာက ပညာတတ္အုပ္စုရဲ့ awareness ဟာ လူထုၾကားမေရာက္ဘဲ၊ လူမ်ိဳးေရးဘာသာေရးအစြန္း ေရာက္အုပ္ စုေတြရဲ့ အသိအျမင္ေတြကသာ သာမန္လူထုၾကားထဲ စီးဝင္သြားတဲ့ကိစၥပါ။ 

-ဒါေၾကာင့္ ေခတ္နဲ႔မညီေတာ့တဲ့ ေတြးေခၚမွု၊ ပေဒသရစ္ဆန္တဲ့အယူဆေတြကို အဆုံးသတ္ဖို့က ပညာတတ္ အလႊာရဲ့သတင္းစကားေတြ အေျခခံလူထုၾကားထဲ စီးဆင္းဖို့လိုအပ္ပါတယ္။ ေလ့လာမွုအားေကာင္းသူေတြ ကေတာ့ မဘသလိုအယူအဆေတြရဲ့ လႊမ္းမိုးျခင္းကေန ႐ုန္းထြက္နိုင္တာေတြ႕ရပါတယ္။ 

-ဒါေပမဲ့ တုံ႔ျပန္လာတဲ့ မွတ္ခ်က္ေတြအရ အမ်ားစုက က်န္ေနတာကို ျမင္ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒါေတြကို ရပ္တန႔္ဖို့၊ သာယာဝေျပာတဲ့ အေသြးအေရာင္စုံလင္တဲ့ အလွတရားျဖန႔္က်က္ရာေနရာျဖစ္လာဖို့ နိုင္ငံေရးသမားေတြနဲ႔ CSOs ေတြမွာ တာဝန္ရွိပါတယ္။ အဓိကေတာ့ ဒီကိစၥကို နိုင္ငံေရးမွာအသုံးခ်ေရွာင္ရွားဖို့လိုပါတယ္။ 

-တစ္ဘက္တည္းမဟုတ္ပါ။ မြတ္စလင္ေတြဘက္ကလည္း ဒီကိစၥကို လုပ္ရမွာပါ။ သမိုင္းကို စာျပန္ဖတ္တာ နဲ႔ ခ်ည္းပဲ အခ်ိန္ကုန္မခံၾကဖို့၊ မူလအႏွစ္သာရကို ၾကည့္ၾကဖို့ ႏွစ္ဖက္လုံးက ေရြ႕ဖို့လိုပါတယ္။ ဒီလိုမဟုတ္ဘဲ ႏွစ္ဘက္လုံးက မင္းဘာဘုရင္ေခတ္၊ ေဝသာလီေခတ္သာျပန္သြားၿပီး ဘယ္ဘုရင္က ဘယ္လိုျဖစ္တယ္ ကအ စျပန္လွန္ေနရင္ ဘယ္ေတာ့မွလည္း ၿပီးဆုံးမွာမဟုတ္သလို။ အတူေနဖို့လည္း မယုံၾကည္မွုေတြနဲ႔ပဲ သံသရာ လည္ေနဦးမွာပါ။ 

 REMARK : ၄ ႏွစ္ၾကာေတာ့မွ ဘာလို့ထုတ္ေျပာလဲလို့ မြတ္စလင္ေတြနဲ႔တျခားလူေတြက ေမးခြန္းထုတ္နိုင္ သ လို၊ attention ယူတယ္လိုကလည္း ရခိုင္ေတြဘက္က စြပ္စြဲလာမွာ က်ေနာ္တြက္ဆၿပီးသားပါ။ က်ေနာ့္လုံျခဳံ ေရးေၾကာင့္၊ တနည္းအားျဖင့္ မိုးျမင့္ဆိုတဲ့ကေလာင္ေပ်ာက္မသြားဖို့ လုံျခဳံတဲ့ေနရာေရာက္ေတာ့မွ က်ေနာ္ ေရးရဲတာပါ။

No comments:

Post a Comment

/* PAGINATION CODE STARTS- RONNIE */ /* PAGINATION CODE ENDS- RONNIE */